Drága játék helyett: Ötletek, mókák, avagy mit játszatok egy totyogóval

Az jutott eszembe, van néhány ötletem kinti és benti játékokra a picurral. Olyanok, amelyek megvalósításához leginkább csak Rátok van szükség, semmi egyébre. (max. egy vagy több labdára).

Te is sokat töröd a fejed, melyik készségfejlesztőt válaszd a csemetéd részére? Bosszankodsz, hogy milyen drágák a játékok? Biztosan eszedbe jutott már az is, hogy nem is érted, miért veszel neki játékot, amikor az ásványvizes palackkal sokkal szívesebben és hosszabb ideig elszórakozik.

Szeretnék adni néhány ötletet, hátha még nem is gondoltál ezekre a játékokra -amik ráadásul egy forintodba sem kerülnek és bármikor kipróbálhatóak.

Nem olyan régen a mesélésről írtam, kicsit másképp, például, hogy játsszátok is el, amit megnéztek. 

Most pedig egyéb mókákhoz írok ötleteket, hajrá, nevettesd meg jól a kis lurkót!:

játék-együtt

 Készíts párnákból akadályokat neki.

 Emeld fel a karod és mondd: sorompó, vagy még magasabbra: piros lámpa, miközben kergetőztök.

 Bújócska másképp: Dobd rá a nagy ágyra, aztán fuss. Mire kikászálódik, te már elbújtál. A nevetés garantált! 

 Sétáljatok a járdán így: feltett kézzel, menetelve, lábujjhegyen vagy éppen hátrafelé. 

 Másszatok dombra. Gurítsatok le egy labdát. Aztán engedd, hogy egyedül szaladjon le érte.  

 Focizzatok. Ne feledd, minél többször jó hangosan kiabálni, hogy GÓÓÓL!

 Dobáljatok faágakat minél messzebbre.

 Keressétek meg és kövessétek az árnyékotokat. 

játék árnyék

 Mutasd meg neki, hogy lehet páros lábbal ugrani, vagy bátorítsd, hogy ugorjon le a homokozó körüli tuskóról -miután párszor végigsétált rajta a kezedet fogva. 

 Táncoljatok! Meneteljetek zenére. Pörögjetek. Tangózzatok! 🙂

 Kémjáték: nevezz meg egy tárgyat és ő mutassa meg azt a szobában/konyhában.

 Játszatok a kezetekkel: mondókák, árnyjáték, kinyit-összár, tapsolás, számolás, formázz egy nyuszit vagy kutyát és mesélj egy rövid történetet.

 Hagyd befejezetlenül a dalt vagy mondókát, kiegészíti majd.

 Zenéljetek háztartási eszközökkel. Doboljatok az asztalon, a műanyagon, a fémen.

 Párosítsátok a műanyag dobozokat és tetejüket.

 Legyetek sokat mezítláb, kavicsozzatok, sarazzatok, pocsoljatok.

játék

 Mutasd meg neki, hogyan olvad el a jégkocka, hogyan süllyednek el vagy éppen lebegnek tárgyak egy tál langyos vízben.

 Fújjatok szívószállal buborékokat egy pohár vízbe. Még jobb: szappanos vízbe 🙂

 Csoportosítsátok a játékokat: például kosárba a labdák, szőnyegre a kisautók, a polcra a plüssállatok. Vagy színek szerint: rakjátok egy kupacba például az összes piros színű tárgyat a szobában.

 Legyenek a színes labdák gyümölcsök. Piros labda helyett kérj tőle almát, meggyet, ribizlit, epret, málnát, sárga helyett körtét, barackot, … Etessétek meg a plüss nyuszit, macit stb.

 Tölts meg egy flakont száraz tésztával, kész az új csörgő, vagy hangszer.

 Készíts wc-papír gurigából vicces figurát vagy éppen egy golyópályát.

 Nézegessetek családi fotóalbumot, mesélj, kérdezgesd.

 Véts néha hibát egy-egy történetben meseolvasás közben, ki fogja javítani.

 Bohóckodjatok a tükör előtt! Nyelvnyújtogás, köldökötök megkeresése, stb.

 Játszatok a habokkal, dugjatok el néhány tárgyat a pancsi vízben. A testrészeire is rakj habot, majd kérdezgesd hová tűnt a kezed, a térded, ..?

 Temesd be a lábát homokba. Kérd meg csukja be a szemét és ásd el egy játékát. Még viccesebb, ha készítesz egy “ál” buckát is, hogy ott keresse először.játék homok 

 

A lényeg, hogy mindketten jól szórakozzatok. Nevessetek sokat!

Ha új dolgokat mutatsz neki, tágul a látóköre, ha együtt játszol vele, az pedig sokkal nagyobb hatással van rá. Ugyanakkor az is fontos, hogy legyél őszinte, ha nincs kedved játszani, mondd el neki, hogy most folytassa kicsit egyedül, vagy tereld egy másik játék felé. Fontos, hogy élvezzétek mindketten az adott tevékenységet! 

Itt a jó idő, legyetek minél többet a szabadban. Engedd, sőt bátorítsd, hogy játsszon más gyerekekkel. Motiválja, fejleszti őt ez és alkalmazkodásra is tanítja. Ha félős kicsit, vagy kevésbé barátkozós, próbáld felkészíteni, mondd el neki, hogy biztosan jó móka lesz együtt játszani a többiekkel, ők is örülnek majd neki. Adj neki ötleteket, például mutassa meg a gyerekeknek a homokozó formáját és hívja őket játszani, kérdezze meg a kislány/kisfiú nevét.

Ha egyedül játszik, mondjuk rajzol, mutass érdeklődést, kérd meg, meséljen róla, mit rajzolt. Dicsérd meg! Beszélgess vele. Sokszor öleld, simogasd, puszild meg és hangoztasd mekkora kincs ő nektek! Mondd el, hogyan érzel iránta.

Neki minden játék és a játék a minden. Mutass neki minél többet, mert abból tanul, amit lát. 

 

“… Ha a gyermek együtt él a buzdítással, megtanulja a magabiztosságot.

Ha a gyermek együtt él a dicsérettel, megtanulja mások megbecsülését.

Ha a gyermek együtt él a jóváhagyással, megtanulja szeretni magát.

Ha a gyermek együtt él az elfogadással, megtanul szeretetre lelni a világban.

Ha a gyermek együtt él az elismeréssel, megtanulja, hogy céljai legyenek. …”

(részlet, Dorothy L. Nolte: A gyermek abból tanul, amit lát)

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.